Co by mělo dítě umět, aby dobře zvládlo nástup do školky
Níže uvádíme, co by mělo tříleté dítě zvládat před nástupem do MŠ.
Pokud toto budete se svým dítětem trénovat, značně mu tím začátky ve školce usnadníte.
- Zvládnout den bez plen
- Samostatně používat záchod
- Umýt a utřít si ruce
- Obejít se bez dudlíku
- Umět se vysmrkat, utřít si nos, používat papírové kapesníky
- Samostatně jíst lžící, pít ze sklenice či hrnku
- Poznat své věci, uložit je na určené místo
- Zout se a obout (s mírnou dopomocí)
- Samostatně se svléknout, s dopomocí se obléknout
- Zvládat chůzi do schodů a ze schodů
- Zvládat déletrvající chůzi
- Uklidit po sobě hračky
- Pozdravit, poprosit, poděkovat
- Nebýt k ostatním dětem hrubý, dělit se o hračky
- Být zvyklý na odloučení od rodičů
- Reagovat na své jméno, respektovat pokyny dospělého
Jak pomoci dítěti zvládnout adaptaci na prostředí mateřské školy
- Mluvte s dítětem o tom, jaké to je ve školce. Nestrašte školkou („tam tě naučí poslouchat“, „tam se s tebou nikdo dohadovat nebude“…) Neslibujte však nereálné („ve školce si s tebou bude paní učitelka celý den hrát“).
- Nevyjadřujte se před dítětem o školce negativně. Vytváříte tak v něm nedůvěru ke školce.
- Zvykejte dítě na odloučení. Naučte jej přespat u babičky či kamaráda.
- Veďte dítě k samostatnosti, zvláště v hygieně, oblékání a jídle. Zbavíte ho tak nepříjemných pocitů, že je závislé na cizí pomoci.
- Vše důležité si řekněte doma, před odchodem do školky. Neřešte s dítětem v šatně, zda chce jít po obědě domů či po spaní. Rozloučení v šatně příliš neprotahujte! Pokud potřebujete mluvit s paní učitelkou, zvolte vhodnější čas. Vaše delší přítomnost dítěti velice ztěžuje odloučení se od vás.
- Nepřenášejte na dítě vlastní obavy. Prožívá-li úzkost z odloučení rodič, přenáší ji na dítě a proces adaptace na nové prostředí se tím komplikuje.
- Komunikujte s učitelkami. Pokud si potřebujete s paní učitelkou v klidu promluvit, domluvte si čas, kdy nepracuje s dětmi. Ráda se Vám bude věnovat.
- Chvalte dítě za každý pokrok, za každý obrázek či básničku. Motivujete jej tím k další práci.
Respektujeme, že každé dítě je individuální a budeme se snažit o co nejpohodovější adaptaci v naší školce. Děkujeme Vám za spolupráci.